Lasses nye og forbedrede hjemmeside

Politikerblogger

Unge Høyres leder Torbjørn Røe Isaksen har hatt en krangel med Kristin Halvorsen og bloggeutvikler og venstremann Raymond M. Kristiansen. Her er hans innlegg i debatten.

Denne krangelen førte til at Unge Høyre-lederen måtte krype til korset og lage seg en skikkelig blogg. Flott! Men likevel har Unge Høyre et stykke igjen å gå. For en fungerende blogg er én ting, men hva med fungerende hjemmesider?

Unge Høyres sider er nemlig laget utelukkende i Flash. Det er en veldig dum ting å basere en webside på, spesiellt i dette tilfellet. Den blir lite tilgjengelig for funksjonshemmede, den blir unødig komplisert å oppdatere og å endre, og ikke minst blir den usynlig for søkemotorene. Hvis du for eksempel vil vite hvordan denne siden ser ut for Google, kan du følge denne linken:

http://216.239.59.104/search?q=cache:nthKV0JfuWEJ:www.ungehoyre.no/

... og velge at du vil se Lokal kopi med kun tekst. Jeg mener at dette er litt for dårlig. En webside bør og skal inneholde tekstlig informasjon. Vil man bruke Flash på den måten Unge Høyre her har gjort (noe jeg forøvrig ikke kan se noen grunn til) må man i alle fall sørge for å ha alternativt innhold, og holde begge delene like oppdatert. Tar Unge Høyre utfordringen?

Men det er jo selvfølgelig flott ammunisjon til noen sleivspark, da: Unge Høyres websider – fine å se på, men totalt blottet for fungerende innhold. Jeg overlater til den våkne leser å trekke de åpenbare allegoriene.

18. mars 2005 - Trackback-URL: http://www.lassedahl.com/tkback/?tb_id=20050318_1
« Forrige: Kystens fiskegrateng | Neste: A day at IKEA » Flere saker

En trackback:

Ellens tråd i veven: En god blogg

8 kommentarer:

#1459 - Kommentar av Trond 2005-03-18 05:38:24

Veldig morsom sak. Jeg håper ikke alle bloggere har like sterke meninger om blogging som Raymond M. Kristiansen. Få vil vel si at denne f.eks. bloggen: http://www.google.com/googleblog/
ikke er en blogg. Bloggere bør slutte å ta seg selv og blogging så seriøst.

#1460 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2005-03-18 08:54:18

Jeg hører til dem som mener en blogg bør ha en kommentarfunksjon. Det er en av de tingene som skiller en blogg fra en dagbok.

Men sett bort fra det - hvorfor mener du at bloggere skal slutte å ta seg selv og det de driver med så seriøst?

#1461 - Kommentar av Trond 2005-03-19 01:44:42

Den siste setningen i min første kommentar er upresis og passer dålig for det jeg egentlig mener. Jeg leser flere blogger regelmessig.

Jeg er bare litt overrasket over at det kan være så mye oppstyr over blogging. For meg er en blogg først og fremt et nettsted, og har ingen spesiell status utover det.

En blogg som et hvilket som helst annet nettsted har en eller flere forfattere redaktører. Forfatterene redaktørene kan ha betalt for arbeidet de gjør eller de gjør det på fritiden. Akkurat som et hvilket som helst nettsted.

Mange blogger, men ikke alle gjør det mulig for brukerene å legge igjen kommentarer til artikler og saker som presenteres. Det samme gjelder for mange nettsteder, som kanskje ikke normalt refereres til som blogger, f.eks digi.no, alistapart.com og mange andre.

Mange blogger, man ikke alle, presenterer også artikler og kommetarer via xml dokumenter, men det samme gjelder også for mange andre nettsteder som ikke normalt refereres til som blogger.

Mange blogger presenterer saker i omvendt kronologisk rekkefølge, men det samme gjør også mange andre nettsteder.

Så hvorfor så mye oppstår over hvordan en blogg er satt opp rent teknisk, det er ikke en uting å ha en nettdagbok type blogg integrert i et nettsted.


#1462 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2005-03-19 11:07:01

Ut i fra dine definisjoner, Trond: Hva er det som skiller en blogg fra en hjemmeside eller en nettdagbok?

#1463 - Kommentar av Raymond M. Kristiansen 2005-03-19 07:49:55

Hei,

Til Trond: For det første så tok jeg bevisst ting ganske mye på spissen mht Torbjørns blogg/nettsted. Ellers er jeg enig i at det er en glidende overgang mellom vanlige nettsider med nyheter og 'blogger', og det blir kanskje rart å legge seg for mye opp i de tekniske detaljer. Det viktigste for meg var at Torbjørn's blogg skulle være en dialog, og det er det da også i større grad nå med hans nye bloggløsning.

En kort kommentar til om blogg vs. vanlig nettside. Å ha en blogg innebærer ofte å inngå i en annen type diskurs enn ved en vanlig nyhetssak. Margot Wallström fra EU-kommisjonen skriver således om både private og jobbmessige
ting på hennes blogg. Torbjørn blogget nå sist fra Paris hvor han er på ferie. Tror du man hadde fått en lignende blanding av offentlig og privat på en vanlig nyhetsside? Hadde man kunnet få en lignende «usensurert» versjon av Torbjørns eller Margots tanker?

Rent teknisk har 'blogging' kanskje mye til felles med for eksempel vanlige nettsider og nettaviser. Men måten man forholder seg til kundene/velgerne/leserne på er en helt annen. Og det er dét jeg mente når jeg snakket om «økosystemer».

mvh Raymond :)

#1464 - Kommentar av Jarle 2005-03-23 12:10:40

Raymond har forstått det. Den enkelte blogg er ikke spesielt interessante som fenomen i seg selv, men revlusjonerende i hvordan de forholder seg til hverandre som nettverk.

Revolusjonen har fått ringvirkninger som at den tradisjonelle delen av media har fanget opp, noe som nok har ført til endel hype. Men faktumet er at blogger som fenomen har tatt over mye av rollen som journalister i tradisjonelle medier hadde tidligere - det vil si å trekke frem i lyset det som «the powers that be» ønsker å skjule.

Det er iallefall de viktige delene av det blogger har gjort for oss slik jeg ser det. Så har man selvsagt uviktige blogger - slik som min, hvor slike som jeg skriver om ting som sånne som jeg er opptatt av ;-)

#1467 - Kommentar av Trond 2005-03-27 01:09:20

Jeg vil påstå at ordet blogg er både unødvendig og upresist. En personligblogg eller personlig nettdagbok kan man like så godt kalle for en «personlig hjemmeside». En blogg slik som eguiden.no, kan man like gjerne kalle for en «nettpublikasjon». Når Venstre nå skal lage en videoblogg i valgkampen, så kan det mer beskrivende å bare kalle det for et politisk nettsted enn en «video blogg».

Ordet blogg, bloggere og variater av dette er en moteting som har vokst fram med at gode og billige publiseringsløsninger er blitt tilgjengelig for folk flest. Det siste er en bra ting, jeg synes det er fint at flere bruker nettet til å dele tanker og ideer.

#1469 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2005-03-27 03:13:45

Jeg er totalt uenig med deg, Trond, selv om jeg er enig i avgrensningene dine. Det er mye rart som kalles blogger og som burde ha hett noe annet. Men upresis bruk gjør ikke ordet «blogg» mindre presist.

Legg til en kommentar:

Husk informasjon?

Ingen HTML-kode er tillatt. Enkelt linjeskift bryter linjer, to linjeskift gir nytt avsnitt, URI-er blir automatisk omgjort til klikkbare linker. Formatering: _kursiv_ gir kursiv og *halvfet* gir halvfet tekst. E-postadresser vil ikke vises eller videreformidles til andre. Hvis du ikke vil kommentere under ditt eget navn, bør du vurdere om kommentaren din i det hele tatt er verdt å legge inn.

Denne siden er laget av Lasse G. Dahl • Sist oppdatert 30.6.08 00:20, men dynamisk innhold kan være nyere • Tallet i dag er 1714371 • Bloggen er 2229 dager (eller 6.1 år) gammel • Siden ble laget på 0.075 sekunder • Valid HTML og CSS tilstrebes. • Brukervilkår for informasjon på disse sidene