Lasses nye og forbedrede hjemmeside

Lusekjørere og lusne kjørere

Jeg har vært i Bodø i dag, og før jeg dro, var jeg veldig spent på føret i disse «null-pluss-minus-tider». Men det var tørre og bare veier, og flott å kjøre, så det var ikke noe å bekymre seg over. Derfor irriterte det ekstra mye da det var en bilist insisterte på å lage en relativ kjempekø ved å holde minst 20 km/t under fartsgrensen på dette flotte «sommerføret» ut av byen. Var han vettskremt eller full? Eller var det noe annet?

Etter noen kilometer, kommer det et langt rett og oversiktlig strekke, hvor jeg endelig kommer meg forbi de tre-fire bilene foran meg i køen. Jeg rekket akkurat å kaste et surt blikk på føreren av den langsomtgående Hyundaien før jeg ser refleksvesten foran meg. Jeg demper farten så diskret jeg kan, men det var for seint.

«91 km/t i 80-sonen etter at sikkerhetsmarginen er trukket fra», forklarer den hyggelige men svært korrekte politikonstabelen. «Det blir 2600 kroner, takk.» Den vettskremte billisten hadde radarvarsling på SMS eller noe slikt!

Så, nå hadde jeg kunnet skrevet en sint post om høye bøtesatser. Eller om politiet, som bare kontrollerer på oversiktlige steder og under føreforhold hvor det sjelden eller aldri skjer ulykker. Eller om Hyundai-føreren som under andre omstendigheter trolig selv ville fått bot, for å ha hindret trafikken. Eller om veiene som er nesten kjemisk fri for forbikjøringsmuligheter. Men der må jeg nok skuffe.

Jeg kjørte for fort. Jeg fikk bot. Mitt ansvar, min feil og min regning.

Det er slik at jeg nesten unner de jeg kjørte forbi den råe latteren de sikkert brøt ut i da de så at jeg ble vinket inn. Nesten. Selv får jeg heller utsette den planlagte PC-oppgraderingen litt — og være forsiktigere neste gang.

19. mars 2007 - Trackback-URL: http://www.lassedahl.com/tkback/?tb_id=lusekjoerere_og_lusne_kjoerere
« Forrige: Kjempemissunnelig | Neste: Skandiabanken i Ubuntu Linux » Flere saker

En trackback:

Noen biter: Maks uflaks

Lasse fikk bot i dag. Det skulle jeg også fått for noen dager siden.

15 kommentarer:

#6006 - Kommentar av Martin Bekkelund 2007-03-19 21:05:19

Du fikk vel ikke en bot, men et forenklet forelegg. Det er en vesentlig forskjell, selv om alle kaller det «fartsbot».

Slik jeg tolker deg ble du målt akkurat i det du har avsluttet forbikjøringen. Således ville du vel ikke kjørt like fort dersom du ikke hadde kjørt forbi, eller hvis det ikke var andre biler på veien? Sett i sammenheng med Kyrres kommentar har jo den omtalte bilisten provosert deg til å foreta en farlig handling, elns. Men det er jo en subjektiv og vanskelig målbar greie, selvsagt.

#6017 - Kommentar av Kyrre Baker 2007-03-20 14:16:19

Joda. Det var du som kjørte forbi og lovverket er jo ganske klart på reglene om å kjøre over fastsatt hastighet. Men jeg reagerer generelt sett på at politiet tilsynelatende sjelden eller aldri bøtelegger (eller en gang stopper) folk som kjører «for sakte» til tross for at de har hjemmel til dette; og dermed er til hinder for annen trafikk.

#6008 - Kommentar av Kyrre Baker 2007-03-19 21:52:45

Forvrig sier § 6 i samme lov blant annet følgende

«Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.»

Jeg vil jo tro at en som ligger i ~ 60 km/t på 80-vei ikke nødvendigvis kan regnes som en person med herredømme over kjøretøyet.

#6009 - Kommentar av Eugenie 2007-03-19 21:55:07

Ler ikke av Lasse, men hele greiene blir bare for dumt...
Som jeg sa, og som også andre har sagt, burde vedkommende som var årsaken til hele situasjonen blitt bøtelagt..

#6010 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2007-03-19 23:07:54

Om jeg ville kjørt saktere — eller fortere — om det hadde vært andre biler på veien, det blir bare spekulasjoner. Om jeg var uheldig som ble tatt, eller heldig som tross alt holdt såpass moderat fart da jeg ble stoppet, det blir en litt vel teoretisk øvelse å gå inn i :-)

Og alle de andre som ikke kjørte forbi den trege Hyundaien, de er sikkert veldig fornøyd med føreren av den, nå i ettertid. Jeg tror ikke han verken hadde hatt eller var så veldig gammel, forøvrig.

Sure penger å betale, det er klart — men igjen; jeg gjorde det helt selv!

#6011 - Kommentar av Torbjørn Kravdal 2007-03-19 23:21:55

Flott holdning Lasse, slik må det være. Jeg er helt enig. Det finnes aldri noen unskyldninger for å kjøre for fort!

Det er irriterende med lusekjørere som ikke en gang gidder å slippe forbi når køen blir enorm. Det er også utrolig irriterende med de som må bråbremse før hver fotoboks og sneile seg forbi i 15km/t under fartsgrensen. Det går helt fint å passere fotobokser i fartsgrensen!

#6020 - Kommentar av Martin Bekkelund 2007-03-20 19:12:54

Jeg er enig med Kyrre. Selv om det kun blir spekulasjoner, syntes jeg allikevel det er bittert på dine vegne. Jeg antar at du ikke hadde blitt stoppet hvis lusekjøreren ikke hadde vært der. Det er i hvert fall slik jeg tolker situasjonen.

#6000 - Kommentar av Morten 2007-03-19 16:38:38

Eksemplarisk!

#6001 - Kommentar av Iversen 2007-03-19 16:56:59

Nå ble jeg litt varm om hjerterota, for pessimisten i meg trodde jo du skulle gå den andre veien. Ellers stjal Morten det jeg hadde tenkt å si.

#6003 - Kommentar av Elf 2007-03-19 18:52:25

Gratulerer, Lasse. Nå er du en ordentlig sjåfør. BTDT.

#6004 - Kommentar av Eugenie 2007-03-19 19:22:10

Sorry at jeg ler, men ser bare det komiske i hele situasjonen :-)

Men er det ikke typisk? Synes de burde bøtelegge folk som skaper slike situasjoner også.

Forresten, det skulle ikke tilfeldigvis være ”gammel mann med hatt” i den bilen du kjørte forbi? Det sa du ikke noe om :-)

Hilsen meg, som aldri kommer til å få fartsbøter!

#6005 - Kommentar av Kyrre Baker 2007-03-19 20:33:18

Vel. Jeg vil hverken le eller gå inn for å se det komiske i situasjonen. Jeg synes dog det er synd at ikke radaren tok han som kjørte så alt for sakte. Holdt han «minst 20 km/t under fartsgrensen» på en godt kjørbar vei synes jeg så absolutt han burde bøtelegges av samme grunn som de som kjørte for fort.

Fra vegtrafikklovens § 3 http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html#3

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Kjører man (alt) for sakte så mener jeg helt klart at dette kan «hindre eller forstyrre» annen trafikk.

#6023 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2007-03-21 11:48:09

Martin: Hvis ikke «lusekjøreren» hadde vært der, ville nok etter mine erfaringer hele køa ligget i noen-og-nitti. Da hadde antageligvis ikke jeg kjørt forbi, og det hadde vært noen annen som hadde ligget først — og fått bota. Bra for meg, men ikke for den andre.

Så, selv om vurderingene her er interessante og problemstillingene mangefasetterte, mener jeg likevel at jeg selv har ansvaret for hva jeg gjør bak rattet — inkludert ansvaret for å ikke la meg provosere av andre billisters adferd!

#6026 - Kommentar av Martin Bekkelund 2007-03-21 15:35:38

Lasse skrev:

«Så, selv om vurderingene her er interessante og problemstillingene mangefasetterte, mener jeg likevel at jeg selv har ansvaret for hva jeg gjør bak rattet — inkludert ansvaret for å ikke la meg provosere av andre billisters adferd!»

Det er det ingen tvil eller uenighet om. Poenget mitt var imidlertid at fartssyndere ser ut til å være de eneste synderne i trafikken. Det finnes så mye annet i trafikken som er like ille, eller kanskje enda verre, men de blir aldri / sjelden tatt, og det har heller ikke fokus.

#6060 - Kommentar av ortoklor 2007-03-25 17:28:15

Vel nå innehar du noe jeg ikke har — en bot/forenklet forelegg :-)

Legg til en kommentar:

Husk informasjon?

Ingen HTML-kode er tillatt. Enkelt linjeskift bryter linjer, to linjeskift gir nytt avsnitt, URI-er blir automatisk omgjort til klikkbare linker. Formatering: _kursiv_ gir kursiv og *halvfet* gir halvfet tekst. E-postadresser vil ikke vises eller videreformidles til andre. Hvis du ikke vil kommentere under ditt eget navn, bør du vurdere om kommentaren din i det hele tatt er verdt å legge inn.

Denne siden er laget av Lasse G. Dahl • Sist oppdatert 27.10.08 20:54, men dynamisk innhold kan være nyere • Tallet i dag er 2703623 • Bloggen er 2998 dager (eller 8.21 år) gammel • Siden ble laget på 0.087 sekunder • Valid HTML og CSS tilstrebes. • Brukervilkår for informasjon på disse sidene