Lasses nye og forbedrede hjemmeside

RSS

... eller «supersurf» som Dagbladet sedvanlig tabloid kaller det, har blitt POP i det siste.

RSS er egentlig en XML-dialekt som er egnet til å formidle nyheter, overskrifter og lignende, enten til andre maskiner eller til spesielle RSS-lesere. Egentlig veldig praktisk.

Men på tross av dette, hadde ikke jeg kommet meg skikkelig i gang med en RSS-feed når Dagbladet plutselig kunngjorde for hele verden at dette var et «must». Sløvhet. Så her ble det travelt. Jeg stjal derfor Arve Bersvendsens feed, og gjenskapte denne så godt jeg kunne. Og resultatet finner du på denne adressen:

http://www.lassedahl.com/index.xml

Feilmeldinger mottas med takk, enten som kommentar til dette, eller på mail - adressen er i footeren.

12. september 2003 - Trackback-URL: http://www.lassedahl.com/tkback/?tb_id=20030912_1
« Forrige: 30 år etter 11. september | Neste: Godt valg » Flere saker

En trackback:

jarle på norsk: Norske aviser med RSS

Dette er hyggelige nyheter. Både Aftenposten og Dagbladet har fått seg RSS-feeds. For alt jeg vet kan de ha hatt...

28 kommentarer:

#311 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-12 17:54:27

«no-bok» *er* ikkje ein språkkode. Reknar med du meiner «nb» for bokmål.

Og so står det noko «

#312 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-12 17:58:55

Og datoane er vel heller ikkje rett? RSS-innlegget vart då vitterlig publisert *etter* 11. september-artikkelen, men har ein tidligare dato.

#313 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-12 18:00:23

Og korfor heiter generatoren «Lasses RDFGenerator» når det ikkje er den minste bit av RSS i fila?

#314 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-12 18:01:38

Og fastlenkjene er vel heller ikkje «korrekte», då eg får HTTP-basert *vidaresending* når eg prøver å følgja dei.

#315 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-12 18:03:26

For øvrig blir XML-fila sendt utan noko «charset»-informasjon, og har då per def. teiknkodinga US-ASCII, og *ikkje* ISO-8559-1.

#316 - Kommentar av Kyrre Baker 2003-09-12 20:04:52

Jeg kan ikke annet en å henge meg på Jarles siste setning på http://weblog.bergersen.net/jarle/arkiv/000697.html jeg. Velkommen etter :-) Og ja. Det er ment på en god måte.

#317 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2003-09-12 23:54:45

Ok - dersom noen leser dette (Karl Ove): no-bok er hentet fra Antibiomatika. Mener du at innholdet i taggen skal byttes ut med kun 'nb', eller burde jeg definert språket på en annen måte?

Og: datoene er "sist endret"-datoer. Jeg ville gjerne hatt 'opprettet'-datoer istedet, men etter som bloggen min baserer seg på filsystemet, har jeg visse begrensninger.

Og når det gjelder spørsmålet om hvorfor generatoren heter det den heter: Hva burde den hete?

Og: Hva ville du hatt annet enn http-basert videresending? Jeg ser ikke at det bryter med standarder, og prioriterer linkebestandighet over muligheten til å slippe videresending. Men hvis videresendingen ødelegger funksjonaliteten for standardkonforme klienter, endrer jeg det gjerne.

Og til slutt: Hvordan skal jeg sende charset på riktig måte? Jeg har 'encoding="iso-8859-1"' i xml-taggen - hvordan burde jeg gjort det?

Kanskje litt frekt å be om support her i min egen blogg, men iom at du orket å skrive fem kommentarer til bloggingsen min, har jeg lønnlige håp ;-)

#318 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-13 10:03:43

Ja, du skal bytta ut «no-bok», med «nb». Språktaggen «no-bok» vart «deprecated» for over tre og eit halvt år sidan, ved innføringa av skikkelige språkkodar for nynorsk og bokmål («nn» og «nb», hhv.), jf. http://www.evertype.com/standards/iso639/iana-lang-assignments.html

Datoane er for so vidt OK. Nøyaktig kva dei skal bety er ikkje definert i den vage, underspesifierte og direkte teknisk dårlige RSS-«standarden» du har valt å følgja.

Generatoren kan heita kva du vil, men eg synest det er merkelig å kalla han ein RDF-generator når han ikkje genererer RDF i det heile tatt. RSS-generator hadde vel vore betre?

Eg ville enten ikkje hatt vidaresending i det heile tatt (dvs. tatt i bruk domenet du faktisk eig), eller brukt dei adressene ein blir vidaresendt til.

Teiknkodinga sender du med HTTP. Legg for eksempel til linja
AddCharset ISO-8859-1 .xml
i «.htaccess»-fila (gjer gjerne det same med .html og .css-filene). Du kan bruka
http://www.delorie.com/web/headers.html
for å sjekka at rett teiknkoding blir sendt.

#319 - Kommentar av Andreas Sandberg 2003-09-13 11:48:32

Hvilke RSS-klienter bruker dere?

#320 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-13 12:28:37

Eg brukar for tida http://bloglines.com/ i Mozilla.

#321 - Kommentar av Kyrre Baker 2003-09-13 12:35:53

Undertegnede; bruker FeedReader http://www.feedreader.com/ (frem til jeg sletter Windows-partisjonen min helt og holdent) og går over til å bruke Bloglines på lik linje med Karl Ove Hufthammer etter hvert som jeg vil bli mer og mer "programvareuavhengig".

#322 - Kommentar av Andreas Sandberg 2003-09-13 13:17:49

Hvilke RSS-klienter bruker dere?

#323 - Kommentar av Andreas Sandberg 2003-09-13 13:21:32

Oi, beklager. Dette med doble innlegg fra Opera-brukere kan fikses ved at du etter å ha mottat kommentar sender den besøkende videre med header(), Lasse. Da kommer den besøkende til siden uten å ha noe POST-data som sendes på nytt ved oppdatering av siden. Takk for svar, for øvrig.

#324 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-13 13:54:50

Opera burde då åtvara før sending av skjemainfo på nytt (ser for eksempel for meg varekjøp som blir utført fleire gongar). Mozilla gjer iallfall det.

#325 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2003-09-13 16:33:02

Ja, så skal vi se ...

* Språket er endret til «nb»
* Datoene lar jeg foreløpig være
* Generatoren har fått nytt navn
* Videresendingen er delvis endret. Det har gått litt sport i dette å ikke betale noe for hjemmesiden, skjønner du - det er derfor jeg ikke flytter den før jeg må.
* Tegnkodinga sender jeg med content-type-headeren, det skjedde ikkeno' når jeg la til AddCharset i .htaccess

Så, håper det er litt bedre nuh.

Når det gjelder problemet med doble innlegg, var header()-løsningen slettes ikke dum, men det er litt trøblete sånn rent teknisk å få det til. Men jeg skal se på det når jeg får tid.

Og jeg vil gjerne si tusen takk for tips, tålmodighet og korrektur.

#326 - Kommentar av Kyrre Baker 2003-09-13 18:20:36

// start flåseri
header("Location: http://www.foobar.com/");
exit();
// slutt flåseri

Og. Det _trenger_ jo ikke koste penger å få ting over på en server som kan svare på domenenavnet da vet du ;-)

#327 - Kommentar av Kyrre Baker 2003-09-13 18:21:56

Hm. Burde forresten http:// www . foobar . com / bli URLifisert? Særlig inne i en foo("bar")? Men. Det er jo bare en digresjon da.

#328 - Kommentar av Kyrre Baker 2003-09-13 18:24:04

En til. Er det meningen å skrive ut



i RSS-fila di?

#329 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2003-09-13 19:24:16

Jøss - litt av en tråd, dette!

Problemet med å sende headeren, er at den skal sendes _før_ noe annet sendes, og det blir litt vanskelig da kommentarscriptet er noe som inkluderes i disse filene. Jeg vurderer derfor forskjellige måter å skrive om scriptet på.

Og jeg vet at det finnes muligheter på andre servere ;-) Og jeg har et par kontoer med ledig kapasitet selv, også - men jeg _vil_ gjøre dette på http://home.no.net/, jeg - det er en såpass bra tjeneste at den *må* jo bare brukes.

Og hvorfor skulle ikke foobar URLifiseres?

#330 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2003-09-13 19:25:36

... og hva er det egentlig du mener jeg skriver ut i RSS-fila? Whitespace? :-)

#331 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-13 19:50:14

Fint. Men det er framleis noko tull med desse linjene øvst i RSS-fila:




-


#332 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2003-09-13 20:15:17

Hmm - jeg ser ikke hvilke linjer dette skal være - ikke engang i «lynx -source».

#333 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2003-09-13 20:26:14

Du får skylda på kommentarsystemet ditt då. Det var iallfall linje 8 og 9.

#334 - Kommentar av Lasse G. Dahl 2003-09-13 20:32:10

Aha - jepp, tagger blir kort og brutalt slaktet, men nå ser jeg at jeg har noe PHP-koding der, ja - den er borte nuh!

#335 - Kommentar av Kyrre Baker 2003-09-13 21:04:49

Jupp. Det hadde vel strengt tatt vært bedre å skrive linjenummer fra min side. Beklager. Nå er det jo fikset i alle fall :-)

#336 - Kommentar av Asbjørn Ulsberg 2003-09-19 14:23:12

Takk skal du ha, Lasse. Jeg har lenge hatt lyst til å følge med på bloggen din, men inntil nå har jeg ikke orket fordi jeg synes det er slitsomt å surfe.

Med NNTP//RSS[1] (som er RSS-klienten jeg bruker) kan jeg nå enkelt bla gjennom dine siste oppdateringer i Xnews. Fin-fint! :-)

____
[1] http://www.methodize.org/nntprss/

#337 - Kommentar av Håkon Styri 2004-01-13 13:36:27

Det er selvsagt feil at nb gir feil som språkkode, men det er verre enn som så. Selv om den tekniske standarden vebben forholder seg til er RFC3066, så sier denne at språkkodene hentes fra ISO 639-serien.

I denne standarden er norsk et av de språkene som skiller seg ut ved at det er litt formelt rot i kodene. Vi har fått tre koder, men vi har bare to normerte språkstandarder.

Enkelte argumenterer for at språkkoden for norsk (no) egentlig ikke bør være registrert. I prinsippet har de nok rett i det, men i praksis er det nok mange som bruker no-koden. De som tenker over det tenker vel at norsk og nynorsk går for det samme, men flertallet tenker vel ikke over det.

(Om det er noen trøst så er det visstnok langt mer problematisk med kinesisk i forhold til ISO 639...)

#338 - Kommentar av Karl Ove Hufthammer 2004-01-13 22:03:38

Det er ikkje rot i ISO 639, og språkkoden norsk har sin klare, nyttige bruk. Viss eg for eksempel spelar inn ei lydfil av min eigen stemme, skal denne ha språkkoden «no», og ikkje noko anna.

Språkkodane er meint for mykje meir enn normert tekst!

Tre språkkodar er som det bør vera.

Legg til en kommentar:

Husk informasjon?

Ingen HTML-kode er tillatt. Enkelt linjeskift bryter linjer, to linjeskift gir nytt avsnitt, URI-er blir automatisk omgjort til klikkbare linker. Formatering: _kursiv_ gir kursiv og *halvfet* gir halvfet tekst. E-postadresser vil ikke vises eller videreformidles til andre. Hvis du ikke vil kommentere under ditt eget navn, bør du vurdere om kommentaren din i det hele tatt er verdt å legge inn.

Denne siden er laget av Lasse G. Dahl • Sist oppdatert 27.10.08 20:54, men dynamisk innhold kan være nyere • Tallet i dag er 1979717 • Bloggen er 2397 dager (eller 6.56 år) gammel • Siden ble laget på 0.116 sekunder • Valid HTML og CSS tilstrebes. • Brukervilkår for informasjon på disse sidene